lørdag den 23. februar 2013

De første dage i felten..

Skrevet af Thomas..

Hej med jer.



Nu er selve praktikken så småt startet for os. Vi er blevet fordelt ud på forskellige huse - huse der primært ligger i samme område. Området hedder Mangere og ligger i det sydlige Auckland omkring 15-20 minutters kørsel herfra. Jeg arbejder i et hus med 5 drenge, som har blandede diagnoser og Tine arbejder i et hus med piger.

Vi startede mandag og tirsdag på det de hernede kalder "Buddydays", som er egentlig introduktionsdage, hvor vi kommer ud og ser huset, møder borgerne og personalet og observerer institutionenes liv og hverdag. Dagene var 6 timer, men min 2. dag, blev forlænget til 11,5 timer da der er sygdom og ferie i mit hus. 
Dagene er ment som observationsdage, hvor vi har mulighed for at se hvordan rutinerne og praksis i huset foregår. Allerede efter de 2 første dage, er det tydeligt for mig at der er store kulturelle og pædagogiske forskelle mellem New Zealand og Danmark. Måden der kommunikeres på, dokumentation, relation, etik mm. er eksempler på ting der er væsentligt anderledes på, end i Danmark. Det er rigtigt spændende at se en anden tilgang til praksis, men der er også elementer, hvor jeg, allerede på nuværende tidspunkt, mener det er grebet an på en forkert måde. Udfordringen for mig bliver jo så at få disse ting op til debat og forhåbentlig skabt en konstruktiv forandringsproces på en professionel måde. 
I de første dage har jeg allerede forsøgt at skabe små forandringer. Udfordringen er dog at meget af det personale jeg har arbejdet med indtil videre, er fra andre lande og engelsk er, ligesom for mig, et fremmedsprog, så derfor har der også været nogle sprogmæssige barrierer som udfordret mig lige i forbindelse med at kommunikere disse forandringer ud.
Udover det har det været nogle rigtig spændende dage på godt og ondt i vores opstartsperiode. Jeg har fået en god start i opbyggelsen af relationerne til borgerne og det er det primære for mig, da det er dem jeg er der for og der kerneydelsen skal ligge..

Håber i har det godt i Danmark.


Thomas..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bidragydere